Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Stadskanaal
Stadskanaal
Nieuw-Buinen
Nieuw-Buinen
Groningen (stad)
Groningen (stad)

Header gmto

Header airco

Wat doet de airco?

De airconditioning in een auto koelt het interieur. Bij een eenvoudige airco wordt de gekoelde lucht aangevoerd en eventueel gemengd met warme lucht uit de kachel, om zo de gewenste temperatuur te krijgen. Bij een zogenaamde climate control wordt de interieurlucht automatisch op de ingestelde temperatuur gebracht, door koeling of verwarming.

Hoe werkt een airco?

Airconditioning werkt in een kringloop, in een gesloten systeem. Het vloeibare koudemiddel in het systeem verdampt (in de verdamper) en de warmte daarvoor wordt onttrokken aan de instromende lucht, die dus kouder wordt. Het koudemiddel wordt hierdoor gasvormig. De compressor, ofwel aircopomp, houdt het in beweging en wordt aangedreven door de motor, met behulp van de multiriem. De aircopomp wordt ingeschakeld met een elektromagneet, die wordt bediend via een relais of een regelapparaat. Het gasvormige koudemiddel gaat onder druk naar de condensor. Hierin wordt het (hete) gas weer afgekoeld en weer vloeibaar. Dit komt weer bij de verdamper en de kringloop is rond.

Welke soorten airco's zijn er?

Je hebt handbediende en automatische klimaatcontrole. Bij die laatste stel je één keer de gewenste temperatuur in en het systeem regelt alles verder zelf. Het heeft sensoren die de temperatuur van interieur en buitenlucht meten. Als je auto is voorzien van een handbediend systeem blaast hij in principe koude lucht het interieur in zodra je hem aan zet. Zorg voor een aangename, niet te koude temperatuur in de auto. Gebruik daarvoor de temperatuur-instelling van de normale kachel. Samen met de koude lucht uit de airco zorg je dan zelf voor de juiste temperatuur in de auto.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de aircocompressor minder hard hoeft te werken. Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden.

Als je de recirculatiestand gebruikt, bijvoorbeeld om de stinkende uitlaatwalm van je voorligger niet binnen te krijgen, doe dit dan niet te lang. Na verloop van tijd kan de lucht in het interieur muf worden omdat er geen frisse, zuurstofrijke lucht in de auto komt. Schakel de airco zo’n tien minuten voor je op uw bestemming aankomt uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. Daarmee maak je de kans op vieze luchtjes kleiner.

Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Niks aan de hand: het is condenswater dat via de verdamper wordt afgevoerd. Zet de airco minimaal één keer per week tien minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het gaat onaangename geurvorming tegen.

Een airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijvoorbeeld in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen. Zeem de ramen aan de binnenkant wat vaker. Die willen wel eens vettig worden bij aircogebruik. En houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem. 

Mijn airco werkt niet en nu?

Ook een airco behoeft regelmatig onderhoud. Hij verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 à 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, loopt warm en gaat stuk. Laat daarom minimaal om de drie jaar de airco controleren. Bij Auto Elektro Luikens kunnen we uw airco controleren, onderhouden, bijvullen en lekken opsporen en dichten.

Onderhoud

Zoals eerder gezegd zijn we bij Auto Elektro Luikens in staat om uw aircosysteem te onderhouden. Hierbij kijken we alle vitale onderdelen voor u na en vervangen, na overleg met u, eventuele slechte/kapotte onderdelen. We informeren u altijd vooraf voordat we iets vervangen aan uw airco. Ook kunt u bij ons terecht voor periodieke controles die we voor u inplannen. We nemen contact met u op wanneer uw airco weer voor een controle aan de beurt is. Gemakkelijk en u heeft er geen omkijken naar. Dit alles tegen scherpe markt-conforme prijzen!

Vullen

Een airco verliest gedurende het jaar gemiddeld zo'n 50 tot 80 gram koudemiddel. Het is dus zaak om dit verlies periodiek bij te vullen zodat de airco juist blijft functioneren. We hebben voor elk merk auto, type of model de juiste aanslutingen om uw airco weer op en top te laten werken. Informeert u vrijblijvende naar kosten van dit bijvullen voor uw airco. U zult blij verrast zijn wat dit maar kost!

Lekken

Als uw auto meer koudemiddel verliest dan de normale waardes per jaar dan is het dus goed mogelijk dat uw aircosysteem één of meerdere lekkages heeft. Deze lekkages zijn door Auto Elektro Luikens op te sporen en te dichten. Informeert u wat moeglijkheden zijn.

Vervanging

Als uw airco onverhoopt dan toch echt defect is geraakt dan kunnen we bij Auto Elektro Luikens vaak een vervangende airco(pomp) aanbieden tegen scherpe prijzen.

 

Ons adres


Auto Elektro Luikens

Electronicaweg 35b

9503 GA Stadskanaal

Tel: 0599 - 615 341

 whatsapp Whatsapp:
06 - 13 27 18 38

info@autoelektroluikens.nl

 

gmtospecialist small