Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Stadskanaal
Stadskanaal
Nieuw-Buinen
Nieuw-Buinen
Groningen (stad)
Groningen (stad)

Header accu

Wat is een accu of batterij?

Om te beginnen is het goed om te weten wat een accu eigenlijk is. Eigenlijk zijn er twee soorten benamingen die je kan gebruiken, namelijk accu en batterij. Je zult zien dat verschillende fabrikanten verschillende benamingen gebruiken voor producten. De naam maakt echter niks uit, het gaat in beide gevallen om dezelfde producten. Een accu/batterij is een elektrische bron waaruit je op elk moment energie kan opnemen. Deze energie wordt door middel van chemische reacties verkregen. De accu wordt gebruikt voor meerdere dingen in de auto. Denk hierbij aan het starten van de startmotor zodat de motor gaat lopen. Ook kan de accu bijdragen aan het leveren van stroom aan andere elektrische componenten wanneer de dynamo ‘hulp’ nodig heeft.

Hoe werkt een accu?

Om uit te leggen hoe een accu werkt focussen we op de loodaccu. Het is namelijk een chemisch proces wat ervoor zorgt dat er elektriciteit ontstaat. Om elektriciteit vrij te laten komen heb je in het geval van een loodaccu de volgende materialen nodig:

  • Water
  • Zwavelzuur
  • Loodplaat
  • Loodplaat bedekt met lood(IV)oxide

De accu is eigenlijk gewoon een plastic bak gevuld met een mengsel van water en zwavelzuur. In dit mengel hangen loodplaatjes die helemaal ondergedompeld zijn. Doordat er positieve en negatieve plaatjes in de accu zitten ontstaat er een spanningsverschil tussen de loodplaatjes. Het product wat ontstaat door de reactie is loodsulfaat (PbSO4). De loodplaatjes zijn verdeeld over 6 compartimenten (cel) in de accu. Elke cel levert 2 volt aan stroom. Alle cellen zijn aan een geschakeld wat ervoor zorgt dat je een totale stroom van 12 volt krijgt bij een normale auto accu. De chemische reactie die optreedt kan je met de volgende formule beschrijven:

Reactie van zwavelzuur met loodplaat: Pb (s) + SO42− (aq) ↔ PbSO4 (s) + 2 e−

Reactie van zwavelzuur met loodplaat bedekt met lood(IV)oxide: PbO2 (s) + SO42− (aq) + 4 H+ + 2 e− ↔ PbSO4 (s) + 2 H2O (l)

(s) = solid (aq)= aqua (opgelost in water) (l)=liquid

Pb is het lood wat reageert met het zwavelzuur, het vormt loodsulfaat en elektronen. Het loodoxide reageert met het zwavelzuur, het waterstof en de elektronen. Zo wordt loodsulfaat en water gevormd. Het zwavelzuur wordt dus minder en het water wordt meer na elke reactie. Deze reacties zijn omkeerbaar wat betekent dat de accu zich dus ook weer kan opladen. Dit gebeurt als beide polen worden aangesloten op een externe spanningsbron.

Wat is het doel van een accu in de auto?

De accu dient meerdere doelen in de auto. Het voornamelijk doel van de accu is de startmotor starten, deze zorgt op zijn beurt weer dat de verbrandingsmotor gaat lopen ofwel dat de auto start. De startmotor heeft een piekstroom nodig om de motor aan te zwengelen. Deze wordt door de accu geleverd. Zodra dit is gebeurd moet de accu weer worden opgeladen. Dit wordt gedaan door de dynamo. Door het rijden genereert de dynamo stroom. Hierdoor wordt de chemische reactie in de accu omgedraaid wat ervoor zorgt dat de accu zich weer oplaadt. De accu zorgt er ook voor dat het verschillend apparatuur in de auto van stroom wordt voorzien tijdens het rijden. Vaak gebeurt dit als de dynamo niet genoeg stroom kan leveren. De accu reguleert ook de stroom afkomstig van de dynamo.

Waarom gaat een accu sneller leeg in de winter?

Er zitten eigenlijk nadelen verbonden aan zowel warm als koud weer. Bij warme temperaturen heeft de accu meer startvermogen, hier is op zich niks mis mee. Door het grotere startvermogen verhoogt ook de corrosie waardoor de accu in warme temperaturen een kortere levensduur heeft. Bij koude temperaturen heeft de accu minder startvermogen. Dit komt eigenlijk niet goed uit omdat de motor juist meer startvermogen nodig heeft tijdens de koude wintermaanden. Hierdoor krijg je vaak de situatie dat de accu de motor niet kan starten.

Wanneer is mijn accu aan vervanging toe?

De reactie die optreedt in de accu is omkeerbaar. Echter er blijft altijd een product achter wat we kennen als loodsulfaat. Dit zet zich af op de loodplaten. Na verloop van tijd hoopt dit zich op waardoor er een laagje op de loodplaat zichtbaar wordt. Het loodsulfaat geleidt niet, waardoor na een tijd de accu niet meer naar behoren kan werken. Het is ook mogelijk dat er te weinig elektrolyt in de accu aanwezig is, vaak is het zo dat het water verminderd is. Het kan dus ook zijn dat er te weinig elektrolyt aanwezig is om genoeg stroom te produceren waardoor de auto niet kan starten. In beide gevallen ben je toe aan een nieuwe accu. Kijk voor een nieuwe accu op onze site.

Speciale aandacht bij auto's met START/STOP systeem!

Start-stop-systemen schakelen de motor automatisch uit en herstarten de motor weer zodat de auto minder lang stationair draait. Hierdoor verbruikt de motor minder brandstof en wordt de uitstoot van uitlaatgassen teruggedrongen. Dit is natuurlijk een prachtig systeem, maar het zorgt er ook voor dat er meer geist wordt van de accu. Een conventionele loodzuuraccu is dan niet meer toereikend genoeg! 

De conventionele loodzuuraccu met (verdund) zwavelzuur zat graag honderd procent vol en als de ladingstoestand tijdens een koude start daalde, dan bracht de dynamo dat snel weer op honderd procent. Met de komst van start-stop- en regeneratiesystemen hadden accu’s ruimte nodig om energie te bufferen, dus de ladingstoestand daalde naar zestig procent en zelfs minder.

Conventionele startaccu’s kregen last van stratificatie en sulfatering en konden de eisen niet aan. AGM-accu’s wel. Bij AGM-accu’s (Absorbent Glass Mat) zit het elektrolyt opgesloten in een zuur doordrenkte glasvezelmat, zodat het zuur niet vrij kan stromen en stratificatie sowieso onmogelijk is. AGM-accu’s hebben bovendien een gering waterverbruik en zijn gasvrij. Wel zijn ze gevoeliger voor hoge temperaturen, zodat ze onder de motorkap vaak in een isolatiebox moeten worden geplaatst. En ze zijn kostbaar.

Nog meer soorten accu’s
Dus kwam er ook een EFB‑accu (Enhanced Flooded Battery), die qua constructie, prestaties en prijs tussen de start- en AGM-accu’s zit. De positieve platen van de EFB-accu’s zitten in polyester vliezen met daaromheen envelopseperatoren; ideaal voor start-stopsystemen. Inmiddels kunnen sommige EFB-accu’s zelfs energieoverschotten en vermogenstekorten bufferen.

Bij Auto Elektro Luikens zijn we op de hoogte van al deze vernieuwingen op gebied van accu's en mag u dan ook van ons verwachten dat we u de juiste accu verkopen!

Ons adres


Auto Elektro Luikens

Electronicaweg 35b

9503 GA Stadskanaal

Tel: 0599 - 615 341

 whatsapp Whatsapp:
06 - 13 27 18 38

info@autoelektroluikens.nl