Wat is een dynamo en wat doet deze?

De dynamo heeft twee belangrijke functies: het leveren van elektrische energie en het bijladen van de accu, maar zodra de motor loopt, komt de dynamo in actie. Hij zit tegen de motor aangebouwd en is verbonden met de krukas in de motor door middel van een V-snaar of een Multiriem. Op het moment dat de motor draait, draait dus ook de dynamo en levert hij stroom. Vergelijk het maar met de dynamo op een fietsband, al is de dynamo in de auto wel een heel stuk gecompliceerder. Tegelijkertijd zorgt de dynamo ervoor dat de accu opgeladen blijft.

De dynamo doet het niet en nu?

Als de dynamo geen stroom meer levert of de accu niet meer bij laadt, kan dat twee oorzaken hebben. Als je geluk hebt, staat de V-snaar of Multiriem, waarmee hij aangedreven wordt te slap of is gebroken. Maar ook de dynamo zelf heeft niet het eeuwige leven. Allerlei bewegende delen in het inwendige kunnen slijten. In dat geval moet hij worden gereviseerd of vervangen worden.

Dynamo kapot? U heeft verschillende opties!

Een doorgebrande diode, kapotte spanningsregelaar of probleem met de aandrijving; als de dynamo dienst weigert, wordt dit dikwijls veroorzaakt door een defect onderdeel in het mechanisme. Hoe zwaarder de dynamo wordt belast, des te eerder hij het bijltje erbij neergooit. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.

Nieuwe dynamo

Mocht het om één of andere reden niet mogelijk zijn om uw dynamo te reviseren, dan kunnen we u een nieuw vervangend exemplaar aanbieden tegen scherpe prijzen. We hebben voor alle merken auto’s, types en modellen veel dynamo’s op voorraad en anders binnen 1 dag geleverd. Informeert u naar de mogelijkheden.

Storingen

Met behulp onze geavanceerde meetbank kunnen wij storingen achterhalen in of aan uw dynamo. Vanuit de meetresultaten kunnen wij het probleem benoemen en oplossen. Meten is weten!

Wat is een dynamo en wat doet deze?

De dynamo heeft twee belangrijke functies: het leveren van elektrische energie en het bijladen van de accu, maar zodra de motor loopt, komt de dynamo in actie. Hij zit tegen de motor aangebouwd en is verbonden met de krukas in de motor door middel van een V-snaar of een Multiriem. Op het moment dat de motor draait, draait dus ook de dynamo en levert hij stroom. Vergelijk het maar met de dynamo op een fietsband, al is de dynamo in de auto wel een heel stuk gecompliceerder. Tegelijkertijd zorgt de dynamo ervoor dat de accu opgeladen blijft.

De dynamo doet het niet en nu?

Als de dynamo geen stroom meer levert of de accu niet meer bij laadt, kan dat twee oorzaken hebben. Als je geluk hebt, staat de V-snaar of Multiriem, waarmee hij aangedreven wordt te slap of is gebroken. Maar ook de dynamo zelf heeft niet het eeuwige leven. Allerlei bewegende delen in het inwendige kunnen slijten. In dat geval moet hij worden gereviseerd of vervangen worden.

Dynamo kapot? U heeft verschillende opties!

Een doorgebrande diode, kapotte spanningsregelaar of probleem met de aandrijving; als de dynamo dienst weigert, wordt dit dikwijls veroorzaakt door een defect onderdeel in het mechanisme. Hoe zwaarder de dynamo wordt belast, des te eerder hij het bijltje erbij neergooit. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.

Nieuwe dynamo

Mocht het om één of andere reden niet mogelijk zijn om uw dynamo te reviseren, dan kunnen we u een nieuw vervangend exemplaar aanbieden tegen scherpe prijzen. We hebben voor alle merken auto’s, types en modellen veel dynamo’s op voorraad en anders binnen 1 dag geleverd. Informeert u naar de mogelijkheden.

Storingen

Met behulp onze geavanceerde meetbank kunnen wij storingen achterhalen in of aan uw dynamo. Vanuit de meetresultaten kunnen wij het probleem benoemen en oplossen. Meten is weten!